Glowing Matter

May 5, 2022 – July 9, 2023

Glowing Matter

Mai 5 – August 7, 2022
Bröhan-Museum Berlin
As part of the travelling exhibition glass – hand formed matter

Mai 13 – Juni 26, 2022
Kunstforum Gotha

August 28, 2022 – January 29, 2023
Glass Factory Boda SE

February 10 – April 23, 2023
Finnnish Glass Museum Riihimäki FI

February 25 – April 9, 2023
Kunststiftung Sachsen-Anhalt Halle
Artist Talk with Dr. Hanne Loreck
April 3, 2023 | 5pm

April 16 – July 9, 2023
Museum Baruther Glashütte

Die Installation „Glowing Matter“ befasst sich mit dem Werkstoff Glas und seiner manuellen Verarbeitung. Anette Rose entwirft ein Ensemble von Glasobjekten, deren Herstellungsprozess sie filmt. Ein besonderes Augenmerk gilt dabei der Synchronizität von Arbeitsabläufen: Zwei Kameras verfolgen die virtuosen Bewegungen von zwei Glasmachern im Umgang mit der fluiden Masse und erfassen die Koordination von Hand, Auge und Mund. Die installative Re-Sychronisierung der Aufnahmen verleiht dem verkörperten Wissen Sichtbarkeit. Die simultan auf mehrere Screens projizierten Bildsequenzen setzen manuelle Fertigkeiten und sinnliche Abstimmungsprozesse zueinander in Beziehung. Ein Interview erschließt die Migration von Arbeitstechniken. In der Installation lenkt Rose den Blick auf den performativen Akt des Glasmachens.

Anette Rose, Glowing Matter #31, Bröhan-Museum Berlin

Installationsfotos: Thomas Bruns

Produziert in Zusammenarbeit mit der Weißensee Kunsthochschule Berlin und dem Projekt „glass – hand formed matter“ sowie der Partnerinstitution The Glass Factory. Die Installation „Glowing Matter“ wurde zusätzlich durch die Alexander Tutsek-Stiftung und das Medienboard Berlin-Brandenburg gefördert.


(English version)

In her installation „Glowing Matter“, Anette Rose addresses glass as a material and its manual processing. She designed an ensemble of glass objects and filmed its manufacturing process whereby paying special attention to the synchronicity of work processes: Two cameras follow the masterfully executed movements of two glassblowers as they shape the fluid mass, capturing the coordination of hand, eye and mouth. Rose‘s installative re-synchronization of the recordings visualises the knowledge embodied in those movements. The image sequences, projected simultaneously onto multiple screens, place manual skills and coordination processes that engage the senses in relation to each other and tap into the migration of working techniques in an interview. In her installation, Rose directs the viewer‘s attention to the performative act of glassmaking.

Enzyklopädie der Handhabungen. Modul #31.1–31.2 glasmachen
Two-channel video, 2 x 19’55”, 4k, 16:9, 4.0, loop, 2022

Enzyklopädie der Handhabungen. Modul #32 – Interview #5
One-channel video, 18’18”, 4k, 16:9, stereo, loop, 2022

Glassmakers: Peter Kuchinke, Joel Flygare
Interview with: Peter Kuchinke

Concept, director, production, montage: Anette Rose
Artistic advise: Bernhard Sallmann
Camera: Till Beckmann, Katharina Hauke
Sound, sound mix: Klaus Barm
Color grading: Till Beckmann
Catering: Lioba Maria Solga
Installation photos: Thomas Bruns
Set photo #5: Anette Rose

Thanks to: Glass Factory Team, Ellis Berlijn, Christoph Bickenbach, Julian Breuer, Jasmin Mersmann, Jens Körner, Florian Koerner von Gustorf, Florian Reifferscheidt, Barbara Schmidt, Barbara Wolbert

Produced in collaboration with the Weißensee Kunsthochschule Berlin and the project glass – hand formed matter as well as the partner institution The Glass Factory. The installation Glowing Matter was additionally supported by the Alexander Tutsek-Stiftung and the Medienboard Berlin-Brandenburg.

www.anetterose.de